نمونه طرح درس علوم چهارم

نمونه طرح درس علوم - چهارم 

        

 طرح فرآيند ياددهي – يادگيري درس  علوم                        از صفحه ي 89 تا 91

نام معلم :                                    موضوع :  سيارات منظومه ي شمسي                                   پايه ي : چهارم

تعداد دانش آموز :                     نام آموزشگاه :    

مدت تدريس : 30 دقيقه                                                                               تاريخ تدريس :          

 

 

 

 

 

 

 

 

اهداف

 

هدف کلي :  آشنايي دانش آموزان با سيارات منظومه ي شمسي

 

                                   سيارات را بشناسد – 

                                  ويژگي هر سياره را بداند –        

  اهداف جزيي:        بزرگ ترين و  زيباترين سياره را    

                               بشناسد- تنها سياره اي که در آن 

                               زندگي وجوددارد را بداند -  

                             نزديک ترين و دورترين سياره به 

                              خورشيد  رابشناسد.

               

                     

                          سيارات را به ترتيب نام ببرد – سيارات     

                           را درجدول به ويژگي خود وصل کند-

    اهداف رفتاري :   ويژگي هر سياره را توضيح دهد-

                                 به سوالات معلم پاسخ دهد.

 

مفاهيم :  سيارات عطارد ، زهره ، زمين ، مريخ ، مشتري ، زحل ، اورانوس ، نپتون ، پلوتو.

 

روش هاي تدريس :   سفر تخيلي ، سخنراني ، کار گروهي .

 

 

رسانه هاي آموزشيوايت برد ، ماژيک ، کتاب درسي ، ورقه ي A4

 

 

 

 

 

 

انواع ارزشيابي

 

 

                         پاسخ دادن به سوالات درس قبلي .مثل : 

ارزشيابي آغازين :  براي ديدن ستاره ها وماه از چه

                            وسيله اي استفاده مي شود؟

 

ارزشيابي تکويني : در حين تدريس سوالاتي پرسيده مي شود.

 

                         بعد از پايان تدريس در کاغذ به سوالات به

ارزشيابي تکميلي صورت گروهي پاسخ مي دهند.

                           وصل کردن هر سياره به ويژگي خود.    

          

 

 

 

 

   فعاليت هاي مربوط   به  فرآيندهاي ياددهي –

          يادگيري

      ريز فعاليت هاي معلم

      ريزفعاليت هاي

        دانش آموزان

 معلم به کلاس واردمي شود وپس از ارزشيابي آغازين وايجادانگيزه از طريق پرسيدن سوالاتي درمورد آسمان شب تدريس راشروع مي کند.معلم از دانش آموزان مي خواهد چشمان خود رابسته وآماده ي سفر به منظومه ي شمسي شوند.در هنگام تدريس و سفر تخيلي معلم سوالاتي را مي پرسد ودر آخر پس از پايان تدريس معلم مي خواهد چشمان خود را باز کنند وبه سوالاتي که در کاغذ نوشته شده به صورت گروهي جواب دهند.

 

دانش آموزان به سوالات معلم در آغاز وپايان تدريس به صورت تنها يا گروهي پاسخ مي دهند. چشمان خودرا هنگام تدريس بسته نگه مي دارند و خود را در فضا حس مي کنند وسکوت را رعايت مي کنند.

                               

                                     دانش آموزان در خانه شکل سيارات را در مقوا

فعاليت هاي خارج از کلاس :     کشيده و ويژگي آن ها   را                     

                                         مي نويسند تا در کلاس نصب شود.

نمونه سوال ریاضی ترم اول

بنام خدا                                                                                                                                                                                                          صفحه اول

نام و نام خانوادگي :....................      اداره کل آموزش و پرورش استان آذربايجان غربي             نوبت امتحان : ترم اول    نام درس :رياضي پايه چهارم       معاونت مدير کل و مديريت آموزش و پرورش مياندوآب        تاريخ امتحان:      

ساعت امتحان :   10 صبح                                   دبستان :   ...................................        مدت امتحان: 60 دقيقه

رديف

* پاسخ صحيح را با  علامت   *     مشخص کنيد.

بارم

1

 درعدد مقابل رقم 3  درچه مرتبه اي قرار دارد ؟            347190086                                                                        الف- يکان هزار                     ب- صد گان هزار                     ج-  دهگان ميليون                   د- يکان ميليون

5/0

2

خطي که بر پاره خطي عمود باشد و آن را به دو قسمت مساوي تقسيم کند چه ناميده مي شود؟                        الف-  نيم  خط       ب-   پاره خط           ج-  دو خط  عمود بر هم         د- عمود منصف   

5/0

3

  محصول خرماي يک نخل در جهرم ۳۰۰ کيلو گرم مي باشد .قيمت محصول اين درخت 

 از قرار کيلويي ۴۲۰ تومان چقدر مي شود؟

   الف-  24500              ب-  126000                ج- 136000                د -   612000

5/0

4

براي تشخيص اين که زاويه اي راست است يا نه از چه وسيله اي بايد استفاده کرد ؟

الف: پرگار                            ب: خط کش                               ج: گونيا                                   د: نقاله

5/0

5

در شکل مقابل چند زاويه وجود دارد؟

الف: 4 تا                ب: 6 تا                    ج:  8 تا                   د :  10 تا   

 

5/0

6

باتوجه به عددمقابل  پاسخ دهيد  ؟                          704905

  الف: ارزش مکاني کدام رقم بيشتر است  ؟          ب: يکان هزار اين عدد چند است ؟

 ج: رقم 9 در چه طبقه اي قرار دارد؟                  د: عدد طبقه ي هزارها چند است؟

1

7

عدد    7 19300501   را  به حروف بنويس........................................................................

 

1

8

جاهاي خالي را کامل کن . 

 الف -به هر چها ر ضلعي که فقط دو ضلع آن با هم موازي باشند ...................مي نامند.

ب - به نقطه برخورد دو ......................... و نقطه مشترک آن ها  راس مي گويند؟

ج  -  ضلع رو به رو به زاويه قائمه در مثلث قائم الزاويه ... ................  نام دارد .

  د -  دو خطي که فاصله آنها در تمام نقاط يکسان باشد................... ناميده مي شود .

 

 

 

1

9

مفاهيم زير را تعريف کنيد .

پاره خط : ................................................................................

نيمساز : ..................................................................................

1

10

مانند نمونه  روبرو  تساوي هاي زير  را کامل کنيد.      2×7+۶×6=۶×(۷+۲  )        =۵×(۴+۶)          =(۸+۹)×۳                                            

1

11

مدرسه راهنمايي  استاد شهريار تبريز  ۳ طبقه دارد، که در هر طبقه ۸ کلاس ساخته شده است . اگر در

 هر کلاس ۳۰ دانش آموز مشغول به تحصيل باشد، در اين مدرسه

چند نفر دانش آموز درس مي خوانند؟

 

1

12

بزرگترين و کوچکترين عدد پنج رقمي را  با رقم هاي ( ۵ و ۰ و ۳ و9 و2 )  بنويسيد .

بزرگترين (..............................)          کوچکترين (..............................) 

1

13

جمع و تفريق هاي زير را انجام دهيد.         97265                     6 6 6 6 6

                                                           824       -               4 3 3 3  3   +

 

5/1

14

با توجه به  شکل مقابل جاهاي خالي را کامل کنيد. نمره  5/2

  يک  زاويه باز: ............. دو خط موازي : ................  يک زاويه ي راست: ...............      

 يک  زاويه ي تند : ...............   يک پاره خط :............  دو نيم خط:  .....................

 

 

 

2

15

براي شکل مقابل يک ضرب بنويسيد                                                 

  

75/0

16

براي خريدن 9 دفتر چه ۱26۰ تومان پول پرداخت شده است قيمت هر دفتر چه  چند تومان مي باشد؟

 

1

17

ضرب هاي زير را انجام دهيد.                   ۷۵۳                      ۶۳ 

                                                        ۳۴×                       ۸       ×   

                                           

1

18

علي از کتابفروشي 6 جلد دفتر خريد و  قيمت هر يک از دفتر ها 7400   ريال بود .

علي بابت خريد دفترها چند ريال پرداخته است ؟

 

1

19

محمد ۲۸ کيلو گرم وزن دارد .اگر پدرش از ۳ برابر وزن او ۵ کيلو گرم کمتر باشد .

پدر محمد چند کيلو وزن دارد؟

 

25/1

20

   تقسيمهاي زير را انجام دهيد.               3   :  73                       8   : 96

 

 

2

سربلند و پيروز باشيد.   (عباسي )                                                                                                                               جمع بارم 20 نمره

نمونه سوال انشاو بنویسیم چهارم

بنام خدا

نام و نام خانوادگي : .............................                      نوبت امتحان : ترم اول

نام درس : انشاوبنويسيم  پايه چهارم                      مديريت آموزش و پرورش مياندوآب                   تاريخ امتحان :     تعداد سؤال :                                                                       دبستان پسرانه فرهنگيان                               مدت امتحان: 60 دقيقه

رديف

متن سؤالات

بارم

1

براي هر کلمه يک صفت مناسب بنويس.

(             )باغ (               )   ،   خانه (             )   ،     فکر

75/0

2

يک جمله ي کنايه بنويس و آن را معني کن.

 

75/0

3

مفهوم مثل روبرو را در يک سطر توضيح بدهيد .           ( خواستن ، توانستن است. )

 

5/0

4

کلمه هاي هم معني را جدا کرده در کنار هم بنويسيد.         گوشه ، نجيب ، روش ، پر کار ، کنج ، شيوه ، فعال

( ...................  ،  ....................)  -   ( ...................  ،  ....................)  -   ( ...................  ،  ....................)

 

5/1

5

 

 

 

 

جدول زير را کامل کنيد.

کلمه

هم معني

جمله

مصيبت

 

 

معالجه

 

 

5/1

6

متن زير را بخوانيد و هر جا لازم است نشانه هاي (   ؟  -  .   -   :    -   !   -   ،   ) را به کار ببريد .

لقمان  را  گفتند  ادب  از که آموختي  گفت  از بي ادبان  هر چه از ايشان در نظرم ناپسند آمد  از آن  پرهيز کردم

5/1

7

کلمه روبرو  را در يک جمله پرسشي  به کار ببريد.                    (   مجتمع   )

جمله پرسشي :  .........................................................................................................................................

پاسخ :  ...........................................................................................................................................

5/1

8

کامل کنيد .     -   اگر ....................... و.......................... خدا نبود هيچ ابري نمي باريد.

-  خدايا راهنمايي کن که .............. نگويم زيرا............................................................................................

-  مدت ها بود که دوستم ، ..................را نديده بودم ، تا اينکه....................................................................

2

9

از موضوعهاي  زير يکي را به دلخواه انتخاب کنيد و در مورد آن انشا بنويسيد.

*  نامه اي به دوست خود  بنويسيد و درآن از ضرب المثل هم استفاده کنيد.

* چگونه زحمات پدر ومادررا جبران كنيم.

* فايده هاي کتاب و کتاب خواني را بنويسيد.

10

موضوع انتخاب شده:..............................................................................................................

سربلندي شما آرزوي ماست.   (عباسي )         جمع بارم 20 نمره

 

سوالات علوم تجربی بخش 3 و 4

 

 

 

سوالات بخش سوم و چهارم کتاب علوم

 

سوالات بخش سوم کتاب علوم

 

1-کار کشاورزي يعني .....................................

2-به چه گياهاني ، گياهان مفيد مي گويند؟

3- کار کشاورزي چند مرحله دارد آنها را بنويسيد؟

4-شخم زدن چه فايده هايي دارد 2مورد بنويسيد؟

5-چرا شخم زدن با تراکتور بهتر از گاو مي باشد؟

6-چرا عده اي فکر مي کنند که تراکتور نبايد زياد وارد زمينهاي  کشاورزي شود؟

7-علفهاي هرز چه نوع علفهايي هستند؟

8-چرا بايد علفهاي هرز زمين هاي کشاورزي را از بين ببريم؟

9-چند راه براي از بين بردن علفهاي هرز وجود دارد نام ببريد؟

10-درخت خرما براي رشد کردن به چه نوع آب و هوايي نياز دارد؟

گرم و خشک         سرد و کوهستاني          گرم و مرطوب

11-درخت گردو در چه نوع آب و هوايي خوب رشد مي کند؟

گرم و خشک         سرد و کوهستاني          گرم و مرطوب

12-کدام محصول کشاورزي به آب زيادي براي رشد نياز دارد؟

برنج            گردو            گندم               خرما

13-کدام محصول در بيشتر استانهاي کشورمان کشت مي شود؟

   برنج            گردو            گندم               خرما

14-چاي در کدام يک از استانهاي کشورمان بيشتر کشت مي شود؟

استان همدان          استان گلستان              استان گيلان

15-ادويه ها بيشتر در کدام مناطق آب و هوايي رشد خوبي مي کنند؟

گرم و خشک          گرم و مرطوب          سرد کوهستاني

16-کدام يک از گياهان زير داراي مصرف دارويي مي باشد؟

خاکشير و به دانه            زعفران و زرد چوبه         چاي و قهوه

 17-اولين کار در کار کشاورزي کدام مرحله مي باشد؟

کاشتن دانه       آب دادن       شخم زدن

18-پرورش کدام يک از جانوران زير براي مبارزه و از بين بردن آفتها مناسب است؟

موريانه              موش              عنکبوت            پروانه

19-کدام مرحله براي سم پاشي مناسب است؟

مرحله نوزادي            مرحله تخم حشره          پيله حشره

20-کدام يک از محصولات زير در استان خودمان کشت مي شود؟

برنج                 سيب                 خرما                 موز

21-کدام يک از محصولات زير در استانهاي شمالي کشورمان کشت مي شود؟

خرما             گردو               برنج                موز

22-دم کرده کدام يک از محصولات زير را مي نوشيم.

فلفل                چاي               برنج              زعفران

23-کدام يک از محصولات زير را براي خوشبو و خوش طعم کردن غذا به آن اضافه مي کنيم؟

زعفران              قهوه              چاي             گردو

24-زرد چوبه را براي چه منظوري در غذا استفاده مي کنيم.

براي خوشمزه کردن غذا               براي خوش رنگ کردن غذا                      هر دو مورد

25-ادويه چيست؟

26-چه گياهاني را بصورت دم کرده در آب جوشيده مي خوريم؟

27-چند گياه نام ببريد که براي خوشمزه و خوشبو کردن غذا از آنها استفاده مي کنيم؟

28-پنج گياه دارويي نام برده و خاصيت آنها را بيان کنيد؟

29-خاکشير و به دانه جزو کدام از گياهان زير است؟

گياهان رنگ کردني                گياهان دارويي              ادويه جات                نوشيدني ها

30-ادويه ها بيشتر در کدام کشورها بيشتر توليد مي شوند؟

کشورهاي داراي آب و هواي گرم و خشک                    کشورهاي داري آب و هواي سرد

کشورهاي داراي آب و هواي گرم و مرطوب                   کشورهاي داراي آب و هواي کوهستاني

31-دو نوع دارويي که از آنها رنگ گياهي مي گيرند نام ببريد؟

32-گياهي نام ببريد که از آن رنگ مي گيرند و طرز تهيه آن را بنويسيد؟

33-انسانها از چوب براي چه کارهايي استفاده مي کنند؟

34-چرا بايد درختان جنگل را قطع نکنيم؟

35-براي جلوگيري از تمام شدن درختان در آينده با وجود استفاده از آنها در صنايع مختلف چه کارهايي باسد بکنيم؟

36-قطع کردن درختان چه فايده ها و ضررهايي دارد؟

37-نوعي از عنکبوتها چه فايده اي مي تواند در کار کشاورزي داشته باشد؟

38-ملخ ها چه ضررهايي مي توانند براي کار کشاورزي ايجاد کنند؟

39-چرا در بعضي از مناطق کشورمان کشاورزان يک سال در زمين خود چيزي نمي کارند؟

40-چرا در استانهاي شمالي کشورمان برنج بيشتر کشت مي شود؟

41-چرا در استانهاي مرکزي و جنوبي کشورمان خرما بيشتر کشت مي شود؟

42-از گياهان چه استفاده هايي مي کنيم. چهار مورد را فقط نام ببريد؟

43-چرا در هر استان محصولات مخصوصي کشت مي شود؟

44-چرا ميزان برداشت محصول در سالهاي مختلف و در استانهاي مختلف متفاوت است؟

45-علفهاي هرز چه ضررهايي دارند؟

46-براي مبارزه با آفتهاي گياهان چه راههاي وجود دارد. دو راه نام ببريد؟

47-به زيرو رو کردن خاک و آماده کردن آن براي کاشتن دانه ...................مي گويند.

48-مهم ترين غذاهاي ما مانند نان و برنج و يا سيب زميني از راه ...................بدست مي آيد؟

49-به علفهاي زيادي که خود به خود در لابه لاي گياهان کاشته شده مي رويند ..............مي گويند؟

50-گياه گوجه فرنگي مواد اضافي خود را در کجا ذخيره مي کند؟

ريشه                       ساقه                  ميوه               برگ

 

 

نمونه سوال علوم تجربی

نام ونام خانوادگي                                           کلاس چهارم                     آزمون  علوم     آذرماه  

1-کدام يک از جانوران زير جزو گروه مهره داران مي باشد؟

 

دوزيستان                 بند پايان             کرمها              خارتنان

 

2-کدام يک از جانوران زير جزو گروه مهره داران نيستند؟

 

اسفنج ها         کيسه تنان              نرم تنان              ماهيها

 

3-شقايق دريايي جزو کدام يک از بي مهرگان مي باشد؟

 

نرم تنان               کيسه تنان                   خارتنان

 

4-ستاره دريايي جزو کدام يک از بي مهرگان مي باشد؟

 

نرم تنان               کيسه تنان                   خارتنان

 

5-هشت پا جزو کدام يک از جانوران بي مهره مي باشد؟

 

نرم تنان               کيسه تنان                   خارتنان

 

6-دانشمندان کرمها را از روي .................به سه گروه تقسيم کرده اند.

 

7-کرم خاکي جزو کدام يک از کرمهاي زير است؟

 

کرمهاي پهن            کرمهاي لوله اي               کرمهاي حلقوي

 

8-نوزاد کرم کدو در کدام قسمت بدن انسان زندگي مي کند؟

 

روده باريک            روده بزرگ         انتهاي لوله گوارش           معده

 

9-ميگو جزو کدام دسته از بند پايان است؟

 

عنکبوتها             حشرات               خرچنگ ها             خارتنان

 

10-کدام کرم در روده انسان و گاو زندگي مي کند؟

 

اسکاريس           کدو             کرمک              

 

11-تخم کدام کرم همراه سبزي يا ميوه نشسته وارد بدن انسان مي شود؟

 

کرمک        اسکاريس         کدو          کرم خاکي

 

12-فراوان ترين بندپايان کدام ها هستند؟

 

عنکبوتها                هزارپاها               حشرات             خرچنگ ها

 

13-کرم کدو در کدام قسمت بدن انسان تخم ريزي مي کند؟

 

روده           ششها             معده           کليه

 

14-کودکا ن بيشتر به کدام انگل مبتلا مي شوند؟

 

کرم کدو              کرمک               کرم اسکاريس           کرم لوله اي

 

15-فراوان ترين بند پايان ................مي باشد

 

16-بيشترين گروه بي مهرگان را ...................تشکيل داده اند.

 

17-اسفنج ها و کيسه تنان در .........................زندگي مي کنند.

 

18-به موجودي که غذاي خود را از بدن موجود زنده ديگر مي گيرد..................مي گويند.

 

19-همه حشرات داراي ................پا و همه عنکبوتها داراي ..............پا مي باشند.

 

20-بعضي از انواع خرچنگ ها مانند .................خو.راکي هستند.

 

21-هر يک از جانوران زير جزو کدام گروه از بي مهرگان مي باشند.

 

مگس (                    )             هزارپا (                  )           مرجان (                   )

 

حلزون (                  )             توتيا (                    )          هشت پا (                )

 

پروانه   (                 )             هيدر (                  )           خرچنگ (                 )

 

                                                                                                                                                 موفق باشيد