پیرامون کلاس های چندپایه

کلاس های چندپایه

مقدمه

      در عصری که مسائلی مثل کنترل جمعیت به دلیل انفجار جمعیت و در نتیجه کاهش زاد و کاهش تعداد دانش آموزان جامعه آموزشهای  از راه دور مطرح است ، ضرورت تشکیل کلاسهای چند پایه در مدارس امری اجتناب ناپذیر به نظر می رسد و این در حالی است که انتظار والدین و جامعه از مدارس برای تربیت و آموزش مناسب فراگیران با توجه به مقتضیات زمان بالا بوده و این مهم را می طلبد که مسئولین مربوطه بررسی مدقّانه ای را در مورد کلاسهای چند پایه ، نقاط ضعف و قوت آنها ، نحوه تشکیل ، چینش ، اداره و مدیریت و نحوه ی کنترل آنها و راههایی برای تقویت نقاط قوت و افزایش مزایا و کاهش نقاط ضعف و معایب آنها انجام  داد

     در مقاله حاضر سعی بر آن است که بعد از بیان تعریف ، اهمیت ، ضرورت و تاریخچه ی تشکیل این کلاسها ، بررسی مختصری راجع به : علل و دلایل تشکیل این کلاسها ، چگونگی اداره آنها تدریس برای پایه های مختلف در یک زنگ ، معایب و محاسن این کلاسها انجام داده شود.

تعریف و اهمیت

در دوره ابتدایی کلاسی را که با حضور دانش آموزان دویا چند پایه ی تحصیلی و ...

ادامه نوشته

چک لیست وضعیت تحصیلی انضباطی

 

تصاوير جديد زيباسازی وبلاگ , سايت پيچك » بخش تصاوير زيباسازی » سری ششم www.pichak.net كليك كنيد

وضعیت

 

اسامی دانش آموزان

دانش آموزانی که پیشرفت داشته اند.

*****

انضباطی

*****

درسی

*****

ممتاز(درسی- انضباطی)  

 *****

ادامه نوشته

آشنایی با ارزشیابی توصیفی

آشنایی با ارزشیابی توصیفی (1)

 با  ياد خدا

 به  عنوان معلم بايد عميقاً  باور داشته باشيم که هر دانش آموز قابليت رشد و يادگيري را دارد به شرط آنکه ما ابزارهاي سنتي ارزشيابي را که بدون توجه به تفاوتهاي فردي، فقط به دنبال نقطه ضعف هاست رها کنيم و ابزاري بسازيم که توانايي ها را شناسايي کند و به     دانش آموز اعتماد به نفس بخشد و زمينه را به گونه اي مهيّا کنيم که نمره گرايي از بين  برود  و  معلم و دانش آموز و اوليا همه به دنبال  کيفيت کار  باشند نه کميت.

بسياري از معلمان نگران  اتمام برنامه هاي درسي خود هستند بديهي است بخشنامه ها و  دستورالعمل هاي اداري و اجرايي در توليد اين  نگراني  نقش عمده دارند و باعث افت    کيفي کار آنان مي شود. براي رفع اين نگراني بايد چاره انديشي کرد تا کيفيت فداي کميّت نشود.

 

ارزشيابي:

هر کاري  که قضاوتي به همراه داشته  باشد ارزشيابي است که بعضي از مواقع   سنجش و  ارزشيابي معادل به کار مي  روند، اما به  واقع هم  معنا نيستند. سنجش، اندازه گيري عملکرداست و مشتمل بر قضاوت نيست و اين نقش بر عهده ي ارزشيابي است.

در واقع امتحان نوعي ارزشيابي است که  طبق  اصول  معيني انجام مي  شود  و وسيله اي براي توصيف تغيير رفتار دانش آموز در جهت اهداف آموزش و  پرورش وکمک به بهبود يادگيري  است  که 7 هدف اساسي را به دنبال دارد.

 

1- کمک به يادگيري دانش آموز

2- کمک به يادگيري دانش آموز  براي آشنايي  باهدفهاي آموزشی – درسی

3- برانگیختن رغبت و  علاقه ی دانش آموزان به یادگیری

4- تصمیم  گیری برای شروع مراحل بعدی تدریس

5-اصلاح روش تدریس

6- ارتقا و طبقه بندی دانش آموزان

7- تصحیح نتایج فعالیّت های فراگیران و دادن  بازخورد به آنها.

هدف ارزشیابی خدمت به آموزش است، نه در کمین نشستن  برای غافلگیر کردن دانش آموز و محک زدن او با معیار آنچه «نمی داند» فرهنگ  موفقیّت رامی توان با کاربرد روش  صحیح  در آموزش و ارزشیابی بر فضای کلاس غالب کرد.

اطّلاعات حاصل از سنجش و  ارزشیابی مستمر هر دانش آموز باید به این پرسش  معلم         پاسخ دهد که این دانش آموز درکجا قرار دارد و من برای پیشرفت او چه میتوانم بکنم؟ نه اینکه معلم نتیجه گیری کند که مثلاً این دانش آموز  زیرحد متوسط یا کند ذهن یا تیزهوش  است.

 مواردی که در ارزشیابی ها با يد رعايت کرد:

1- آنچه که ارزش اندازه گیری داشته باشد.

2- ارزیابی دانش پایه  و عمیق

3-  توانایی تفکر، درک و استدلال علمی

4- تعیین حدودی که فراگیران درک کرده اند

5- هم توجه به فرآیند و فرصت یادگیری و هم به نتیجه نهایی.

6- استمرار ارزشیابی

7- سنجش توان کار گروهی و  انفرادی         

دسته بندی ارزشیابی  های آموزشی

1- آغازین         2- تکوینی  3- تشخیصی   4- پایانی  (تراکمی)

اهمیت ارزشیابی تکوینی  

ارزشیابی جز جدایی ناپذیر و اساسی در فرآیند  یاددهی، یادگیری است به طوری  که اگرمعلم شکل  اجرای آن را  هرگونه انتخاب کند اندکی از آثار آموزشی آن نمی کاهد.

 به  علّت  اهمیّت این  ارزشیابی در توصیف داده ها و رفتارها در این بحث به آن می پردازیم.

- نظارت معلم بر تحقّق انتظارات آموزشی وپرورشی  بخش های گوناگون هر مطلب  آموزشی.

- هدایت مداوم یادگیری دانش آموزان بر اساس توانایی هایشان به سمت تحقّق انتظارات آموزشی و  پرورشی.

- اصلاح بهبود روش های آموزش  و پرورش اعمال شده در کلاس درس.

- کشف راهکارهای متناسب بارشدهردانش آموز تا او بتواند از مرز کنونی توانایی هایش فراتر رود.

- پی بردن  به  جریان  های روان شناختی مؤثر در یادگیری دانش  آموزان و ارائه  ی بازخور لازم و  مناسب.

- آگاهی از چگونگی ...

ادامه نوشته

برقراري انضباط در کلاس و رفع مشکلات رفتاري دانش آموز

+ رهنمودهايي براي برقراري انضباط در کلاس و رفع مشکلات رفتاري دانش آموز

براي رفتار مورد انتظار در کلاس قواعدي در نظر بگيريد تا دانش آموزان از انتظاراتي که از آنان داريد مطلع شوند اما با وضع اينگونه قواعد و مقررات انتظار تغييري فوري در کلاس نداشته باشيد.

- بهتر است مقررات وضع شده را به طور واضح و با خط درشت روي مقوا بنويسيد و در محل مناسبي در کلاس نصب کنيد.

- قواعد و مقررات را صريح و روشن و کوتاه بيان کنيد تا به آساني قابل حفظ کردن باشد.

- تعداد پنج تا شش قاعده کفايت مي کند زيرا دانش آموزان نمي توانند تعداد بيش از اين را به خاطر بسپارند.

- تذکرات را به صورت مثبت بيان کنيد مثلا به جاي اينکه تذکر دهيد که «با بغل دستي حرف نزنيد» متذکر شويد که «موقع تدريس آرام و ساکت بنشينيد» زيرا هدف آن است که اعمال مثبت تقويت شود.

   + رهنمودهايي جهت تغيير رفتارهاي ناپسند دانش آموزان

- پيش از شروع درسي انتظارات خود از شاگردان را به طور مشخص بيان کنيد.

- پيروي دانش آموزان از دستورالعملهاي معلم را مورد تشويق قرار دهيد.

- دانش آموزان را بخاطر درست نشستن تحسين کنيد.

- استفاده از دست براي انجام فعاليتهاي درسي را ستايش و تحسين کنيد. (براي دانش آموزاني که دست به دهان مي برند و ناخن و انگشت خود را مي جوند.)

- دانش آموزاني که اظهار نظرهاي درست و بجا مي کنند تحسين کنيد.

زمان بندي يک کتاب درسي

 

+ زمان بندي يک کتاب درسي براي يک سال تحصيلي

براي زمان بندي يک کتاب درسي براي يک سال تحصيلي دو عامل را در نظر مي گيريم: يکي تعداد جلساتي که در هفته به هر درس اختصاص مي يابد و ديگري تعداد صفحه هاي کتاب درسي با رعايت پيچيدگي مفاهيم.

جدول ساعات درسي را که توسط وزارت آموزش و پرورش به مدارس اعلام مي شود مدارس طبق آن جدول برنامه هفتگي درسها را تهيه و تنظيم مي کنند. معمولا درسها در طي جلسات 45 دقيقه اي در مدارس ابتدائي توسط معلمان تدريس مي شود و معلم نيز با توجه به جدول برنامه هفتگي درسها، فعاليتهاي آموزش در هر درس را به طور جداگانه براي يک سال تحصيلي و روزانه تنظيم مي کند.

به طور مثال اگر بخواهد فعاليت آموزش کتاب رياضي 167 صفحه اي سال سوم ابتدائي را براي يک سال طراحي کند با در نظر گرفتن تعداد ساعات تدريس در هفته، تعداد هفته ها در ماه و تعداد ماه ها در سال چنين عمل کند.

جلسه در سال 180= 5 جلسه× 4 هفته × 9 ماه

البته واقعيت امر اين است هر درسي به احتمال زياد در طول سال تحصيلي با تعطيلات رسمي و يا پيش بيني نشده مانند تعطيلي به علت بارش برف سنگين) روبرو مي شود. و معلم مزبور هم ممکن است عملا کمتر از 180 جلسه در اختيار داشته باشد. بنابراين معلم با مراجعه به تقويم (سال) روزهاي تعطيل رسمي را که با درس مربوطه مصادف است استخراج کرده و از کل جلسات سال کم مي کند. و با فرض اينکه تمام صفحات کتاب از پيچيدگي يکساني برخوردار است تعداد صفحات کتاب را به تعداد جلسات در طول سال تقسيم کرده و تعداد صفحات مورد تدريس در جلسه مشخص مي شود.

جلسه کل سال 163= جلسه تعطيل رسمي 17-180 جلسه کل سال

صفحه در مرحله 02/1= 163÷ 167 تعداد صفحات کتاب

+ زمان بندي يک کتاب درسي براي ترم ماه و هفته

مجموع ساعات هر درس در طول سال تحصيلي را بين دو ترم تقسيم مي کنيم ممکن است پس از استخراج تعطيلات رسمي براي ترم اول از 163 جلسه 90 جلسه و براي ترم دوم 73 جلسه بماند. و تعداد صفحه ي مورد تدريس هر جمله را اگر به تعداد ساعات تدريس در سال ضرب کنيم تعداد صفحات مورد تدريس در طول ترم بدست مي آيد.

8/91= 02/1× 90

به همين ترتيب با استفاده از تقويم و محاسبه تعطيلات رسمي و احتمالي و روزهاي امتحان برنامه زماني هر ماه و هر هفته مشخص مي شود.

 

80 نكته مهم در تدريس موفق معلمان و مربیان مدارس

این نسخه مهم هرگز فراموش نشود



امروزه آموزش و پرورش رسمی در پی آمادگی برای زندگی آینده از طریق یادگیری مفید و مؤثر است وکلا" تدریس عبارتست از:
تعامل یا رفتار متقابل معلم و دانش آموز بر اساس طرح منظم و هدفدار برای ایجاد تغییرات مطلوب و تسهیل یادگیری فرد و شناخت او از جهان است.
و تدریس خوب : تدریسی است که به خوب یاد گرفتن فراگیران کمک کند. در این فرایند یادگیرنده باید فعال باشد. به بحث بپردازد،مسائل را حل کند و با استفاده از راهنمایی های معلم به کسب تجربه بپردازد.
معلمان در حالی که به شاگردان در کسب اطلاعات ، مهارتها، راههای تفکرو ابراز نظرات خود کمک می کنند، باید به آنان نحوه ی یادگیری را نیز درس دهند.
چگونگی انجام تدریس اثر بسیاری بر توانایی شاگردان برای آموزش خودشان دارد . معلمان موفق تنها ارائه دهندگان مطالب نیستند بلکه آنان شاگردان خود را به تکالیف شناختی و اجتماعی وادار می نمایند و به آنان چگونگی کسب، ذخیره سازی و پردازش اطلاعات را می آموزند تا چگونگی فراگیری را یاد بگیرند و منابع را به طور مؤثر به کار ببرند.لذا نقش عمده تدریس ،خلق یادگیرندگان فعال ، خلاق و قدرتمند است.


توصیه هایی برای داشتن یک تدریس موفق و رضایت بخش

1- با توکل به خدا و نام خدا کلاس را شروع کنیم.
2- اخلاص در عمل تدریس و تقوا را رعایت کنیم.
3- زمان هر جلسه تدریس را در نظر داشته باشیم تا با کمی یا زیادی وقت مواجه نشویم.
4- وقت کلاس را به مطالب بیهوده و کم فایده صرف نکنیم.
5- سعی کنیم ساعت تدریس را تغییر ندهیم.
6- به هنگام تدریس، نشاط روحی و عاطفی خود را حفظ کنیم.
7- با خوشرویی تدریس کرده و همواره چهره بشّاشی داشته باشیم.
8- احساسات و عواطف دانش آموزان را جریحه دار نکنیم.
9- تلاش کنیم فضایی عاطفی بوجود آوریم.
10- سعه ی صدر داشته باشیم و از فضل فروشی بپرهیزیم.
11- وفای به عهد، خوش قولی و تواضع در تدریس را از یاد نبریم.
12- به هنگام تدریس؛ آرامش خود را حفظ کنیم.
13- از قضاوت ناصحیح نسبت به دانش آموزان پرهیز کنیم.
14- اشتباهات خود را توجیه نکنیم.
15- از علماء ،بزرگان و شخصیتهای دینی با احترام نام ببریم.
16- از به کار بردن کلمات خارج از نزاکت بپرهیزیم.
17- پرگوئی نکنیم، در واقع آنقدر بگوئیم که می توانیم بشنویم.
18- رازدار و محرم اسرار دانش آموزان باشیم.
19- از تعصب بیجا بپرهیزیم.
20- از دانش آموزان توقعات بیش از اندازه نداشته باشیم.
21- رسا و روان بودن کلمات و جملات را رعایت کنیم.
22- از داشتن تکیه کلام پرهیز کنیم.
23- در تدریس ذوق و سلیقه به کار ببریم.
24- آرام و شمرده تدریس کنیم.
25- ساده تدریس کنیم ؛اما عمیق.

 در ادامه کلیک کنید.....

ادامه نوشته

چهل گام در آموزش برنامه ی درسی قرآن(قسمت اول)

 

 

 چهل گام در اشاعه برنامه ی درسی قرآن(قسمت اول)

 بسم الله الرحمن الرحيم

1- جهاني ببينيم, اسلامي بيانديشيم و بومي عمل کنيم.

مقام معظم رهبری در نخستين نشست انديشه های راهبردی به ارائه ی تعريف و تبيين « الگوی اسلامی- ايرانی پيشرفت » پرداختند و آن را در قالب چهار عرصه ی اساسی فکر, علم, زندگی و معنويت ترسيم کردند و از اين ها به عنوان« درس قرآنی» ياد کردند و ابزار کا را هم ابتدا در آموزش و پرورش دانستند.

الگوی اسلامی- ايرانی پيشرفت در آموزش وپرورش زمانی محقق می شود که متوليان, برنامه ريزان و مجريان آموزش وپرورش کشور, جهانی ببينند, اسلامی بيانديشند و بومی عمل کنند. اين امر بايد از دوره ی ابتدايي و حتی قبل از آن شروع شود. وزير محترم آموزش وپرورش دهه ی حاضر را دهه ی آموزش وپرورش ابتدايي نام گذاری کرده اند.

اطلاع مسئولان, مديران و معلمان از اهداف كلي آموزش قرآن مصوب شوراي عالي آموزش و پرورش و هم چنين  اهداف، رويکرد, اصول حاکم بر برنامه ی درسی, عناصر و اجزاء برنامه ي درسي قرآن دوره ي ابتدايي باعث مي شود تا اولاً با صرف هزينه و وقت کم تر, بازدهي بيش تري به دست آيد. و ثانياً نوآوری های معلمان متناسب با چارچوب برنامه ی درسی و هم چنين شرايط بومی و فرهنگی ارائه شود.

 تجربه نشان مي دهد اغلب مديران و معلمان دوره ي ابتدايي، مبانی تغيير و برنامه ريزی درسی را به خوبي نمی دانند و طبيعتاً در برابر تغييرات يا از خود مقاوت نشان می دهند و يا نسبت به آن بی تفاوت هستند برای رسيدن به وضعيت مطلوب, کارهای زيادی لازم است که مهم ترين آن ها اين است که ارتباط عمودی و رابطه ی افقی حوزه های مختلف ستادی و اجرايي بايد از نوع تعامل چند سويه باشد تا بتوان با اتخاذ وحدت انديشه و انسجام معارف کارآمدی آموزش وپرورش را در ارتقای آموزش و فعاليت های قرآنی بالا برد.

بنابراين مناسب است مديران آموزش و پرورش, ارتقای صلاحيت هاي علمي و حرفه اي معلمان و مديران مدارس را مهم ترين دغدغه ي خود و هم چنين بهترين راه تحول بنيادين و نيز نزديک ترين مسير برای ارائه وگسترش الگوي اسلامي- ايراني پيشرفت در وزارت آموزش وپرورش, بدانند.

 2-  نقطه ی عزيمت کجاست ؟

در حکمت73 نهج البلاغه چنين آمده است :

" مَن نَصَبَ نَفسَهو لِلنّاسِ اِمامًا فَليَبدَاُ بِتَعليمِ نَفسِهی قَبلَ تَعليمِ غَيرِهی , وَ ليَکُن تَأديبُهو بِسيرَتِهی قَبلَ تَأديبِهی بِلِسانِهی ؛ وَ مُعَلِّمُ نَفسِهی وَ مُؤَّدِبُها اَحَقُّ بِالاِجلالِ مِن مُعَلِّمِ النّاسِ وَ مُؤَّدِبِهِم "

 کسی که خود را پيشوای مردم قرار داد, بايد ...

ادامه نوشته

 
باز آمد بو ی ماه مدرسه                    بوی بازی های راه مدرسه

بوی ماه مهر ماه مهربان                    بوی خورشید پگاه مدرسه
۩۞۩  سلام عزیزان خیلی خوش آمدید تصاویرشباهنگ Shabahang's Pictures ۩۞۩

بنام خداوندی که داشتن او جبران همه نداشته های من است

می ستایمش ، چون لایق ستایش است

۩۞۩  سلام عزیزان خیلی خوش آمدید تصاویرشباهنگ Shabahang's Pictures ۩۞۩

مثل همیشه سلام خدمت دوستان مهربونی که تشریف میارن و با نظراتشون منو دلگرم می کنند.از  لطف همه شما عزیزان متشکرم

تبریک




شروع سالتحصیلی جدیدبر همکاران ارجمند

و دانش اموزان عزیز مبارک