+ رهنمودهايي براي برقراري انضباط در کلاس و رفع مشکلات رفتاري دانش آموز

براي رفتار مورد انتظار در کلاس قواعدي در نظر بگيريد تا دانش آموزان از انتظاراتي که از آنان داريد مطلع شوند اما با وضع اينگونه قواعد و مقررات انتظار تغييري فوري در کلاس نداشته باشيد.

- بهتر است مقررات وضع شده را به طور واضح و با خط درشت روي مقوا بنويسيد و در محل مناسبي در کلاس نصب کنيد.

- قواعد و مقررات را صريح و روشن و کوتاه بيان کنيد تا به آساني قابل حفظ کردن باشد.

- تعداد پنج تا شش قاعده کفايت مي کند زيرا دانش آموزان نمي توانند تعداد بيش از اين را به خاطر بسپارند.

- تذکرات را به صورت مثبت بيان کنيد مثلا به جاي اينکه تذکر دهيد که «با بغل دستي حرف نزنيد» متذکر شويد که «موقع تدريس آرام و ساکت بنشينيد» زيرا هدف آن است که اعمال مثبت تقويت شود.

   + رهنمودهايي جهت تغيير رفتارهاي ناپسند دانش آموزان

- پيش از شروع درسي انتظارات خود از شاگردان را به طور مشخص بيان کنيد.

- پيروي دانش آموزان از دستورالعملهاي معلم را مورد تشويق قرار دهيد.

- دانش آموزان را بخاطر درست نشستن تحسين کنيد.

- استفاده از دست براي انجام فعاليتهاي درسي را ستايش و تحسين کنيد. (براي دانش آموزاني که دست به دهان مي برند و ناخن و انگشت خود را مي جوند.)

- دانش آموزاني که اظهار نظرهاي درست و بجا مي کنند تحسين کنيد.